torsdag 29 december 2011

Vaniljglass utan glassmaskin

Jag förbereder efterrätten till lördagens middag. Lika bra att vara ute i god tid. Har en idé om att servera Margots chokladkaka med vaniljglass och jordgubbssås.
Choklad, vanilj och jordgubbar kan bara inte misslyckas.

2 dl strösocker
8 äggulor
4 dl mjölk
2 vaniljstång (eller 1,5 msk vanillinsocker)
4 dl vispgrädde

Vispa samman socker, gulor och mjölk i en kastrull.
Dela vaniljstängerna och skrapa ur gröna.
Lägg ner fröna och stängerna i äggmjölken.
Sjud tills den tjocknar, 3-4 minuter.
Låt svalna.
Använder man vanillinsocker i stället för vaniljstång rörs det ner i den avsvalnade smeten.
Vispa grädden ganska hårt och rör ner den i vaniljröran.
Häll i en form och ställ i frysen.
Rör om tre gånger under infrysningen.
Tina glassen i kylskåpet ca 15 minuter före serveringen.

2 kommentarer:

  1. *asg* Men du kan ju inte skriva Margots chokladkaka så där bara...det är ju JAG som döpt den till det eftersom jag fått receptet av svärmor Margot! Har ingen aning om vad den heter egentligen. Blir ju lite tokigt när dina läsare ska söka efter receptet sen ;)
    www.nillans.com/recept under Bakverk och Mjuka kakor hittar ni receptet om ni är nyfikna (och vill du inte ha länk till receptet Lotta så tar och redigerar min kommentar)

    Försiktiga kramar till dig och din värkande kropp!!!

    SvaraRadera
  2. Haha. Min tanke var att hinna/orka både glass och kaka igår men tyvärr gick det inte. Men nu finns Margots chokladkaka också. :-D. Med länk till dig. Självklart. <3

    SvaraRadera