måndag 12 december 2011

Rotfruktspaj



Max har klagat i flera dagar att vi aldrig har sallad. Han tycker att jag ska bli bättre på att servera grönsaker. Jag har lite svårt att förstå vad han menar för jag tycker att vi alltid har grönsaker eller sallad till maten. Det händer någon enstaka gång att det är tomt i kylskåpet och frysen men oftast finns det något grönt med.

Så idag serverar jag en vegetarisk rotfruktspaj. Undrar om han idag kommer att klaga på att jag inte har något kött till. Vet att gubben kommer att gnälla. Han gillar inte alls när jag försöker göra "köttfri" mat. Så för att alla ska bli nöjda och glada steker jag lite bacon och serverar till. Samt gör en sallad med tomat och gurka.
Tanken med mina Gröna Måndagar går förlorad men alla kring köksbordet är nöjda.

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
50 gram margarin
1 dl kesella/kvarg

Fyllning:
1 purjolök
2-3 palsternackor
2-3 morötter
1/2 "bubbla" gräslök

Äggstanning:
3 ägg
3 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 dl riven ost

Hacka samman vetemjöl, margarin och kvarg till en deg.
Låt  vila i kylskåpet i 30 minuter.

Skölj och strimla purjolök, palsternackor och morötter fint. Jag använde mig av matberedaren för att få det riktigt fint.

Tryck ut pajdegen i en pajform.
Nagga och förgrädda i 200 grader i ca 10 minuter.

Fördela grönsakerna i pajskalet.



Hacka gräslöken.
Vispa ihop ägg, mjölk, gräslök, salt, svartpeppar och ost.
Häll äggstanningen över fyllningen.


Grädda i 225 grader i 20-25 minuter.





Servera med stekt bacon och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar