onsdag 7 december 2011

Lax med spenat och fetaost


Idag har familjen fått prova på att ha en dagtidsarbetande mamma. När jag kom hem från alla möten och åtagande idag så kom gubben också hem från jobbet.

Tror inte familjen riktigt förstår lyxen som de har med en mamma som arbetar om kvällarna.

Magda fick i alla fall känna på det lite. Hon ringde och frågade om jag kunde komma till skolan och lämna hennes stickning.

- Sorry, jag är 4 mil hemifrån. Innan jag hunnit hem så är syslöjden slut. Vill du ha din stickning får du gå hem själv.


Lax idag för gubben och mig. Skulle bli glad om ungdomarna skulle smaka men risken är inte stor. De får istället njuta av tunt skivad kassler och en kall sås.

Detta är också en otroligt snabblagad rätt. Det som tar längst tid är att skala potatis men man kan servera ris till också om man vill. Jag är inte mycket för pulvermos men kanske som en nödlösning.


Uppdatering: 
Den kalla såsen ÄLSKADE tjejerna. Majas potatis badade. 
När jag berätta vad jag skulle laga sa gubben ingenting. Under hela tiden jag lagade mat sa gubben inget. När han nästan ätit klart säger han
- Det passade faktiskt. Fetaost och lax. Trodde inte det skulle funka ihop. 


Fisk:
4 laxfiléer (400 - 450 gram)
300 gram fryst spenat
200 gram fetaost
1 1/2 msk fiskfond
4 dl grädde
knappt 1/2 tsk salt

Lägg laxen i ugnssäker form.
Salta båda sidorna av laxen.
Lägg i frysta spenatbitar och smula över fetaost.
Rör ut buljongen i grädden.
Häll grädden över fisken.
Gratinera i ugn 200 grader i 20 minuter



Kall sås till kassler:
2 dl cremefraiche
1 msk Thai chilisås
1 msk ketchup
2 tsk gräslök
1 krm salt 
1/4 -1/2 krm svartpeppar 

Blanda ihop alla ingredienser och låt såsen stå kallt.

Servera med kokt potatis och rårivna morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar