lördag 24 augusti 2013

Fästingplockare

Jag har väldigt svårt att ta fästingar. Dels får jag inte riktigt tag med mina fingrar och sedan är jag rädd för att inte få med hela krypet.

Har försökt med olika sorters hjälpmedel som pincett och "fästingplockare" men misslyckats.

I  djuraffären hittade jag denna plockare som i förpackningen fanns i två storlekar. Detta är den stora.



Ser ut som mini-kofot.

När Alfons kom in i morse hade han en fästing precis bakom örat så nu var det chans att testa.

Utmaningen var att lyckas få kattaskrället sitta still. Tillslut lyckades jag få honom att inse att jag ville honom väl.

Principen är snurra.

För in klykan under fästingens kropp så nära ditt djurs hud du kan.

Snurra, snurra och snurra tills fästingen lossnar. Inte dra. Bara snurra.


Väldigt enkelt egentligen.


2 kommentarer:

  1. Vi använder Frontline till både hunden o katten , det är jättebra dom har aldrig några fästingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder Aloevera men det kommer en och annan fästing. Absolut inte som tidigare.

      Denna är perfekt även på människor.

      Radera