fredag 23 augusti 2013

Den fula ankungen var en vacker svan

Dagens klokhet av Pablo Picasso har jag valt med tanke på Maja.

Hon har alltid gått sin egen väg. Speciellt när det gäller kläder. Hon har en färgglad stil. Självsäker har hon struntat i vad andra tycker. Hon har varit sig själv och stått för sina åsikter.

Denna första veckan har jag fått flera sms och samtal med Maja där hon säger:

"Jag passar inte in här."

Hon säger att hon inte kan vara sig själv.

Igår försökte jag peppa henne:

"Du säger att du inte passar in och inte kan vara dig själv. Det gjorde inte den fula ankungen heller men sedan visade han sig vara den finaste av dem alla. Var stolt över att du är unik istället för att vara som alla andra."

Hon är annorlunda och vill vara annorlunda men det är tufft. Du är utsatt och blir utpekad.

Idag var det extra synligt. Jag körde Maja till bussterminalen och när vi närmar oss ser jag en klunga av tjejer. Alla är blonda, de har svarta byxor eller blå jeans, svarta skinnjackor och svart eller brun väska.

Maja hoppar ur bilen och går mot dem. Hennes blonda hår med blå fält guppar. Hennes neongröna byxor, gula linne med Preace-märke, kornblå skinnjacka och mintgröna Victoria Secret-ryggsäck är en färgklick som får mig att le.

Inte vill jag att Maja ska känna att hon inte passar in men jag vill inte heller att hon inte kan vara sig själv.

Hoppas Maja kommer att fortsätta att inse styrkan av att vara ett orginal och sig själv istället för en blek kopia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar