tisdag 27 augusti 2013

Köttbullar


Inte hann jag hela tv-rummet men jag är på gång. Själva städningen med att damma, dammsuga och torka golv tar ju inte särskilt lång tid men jag sorterar och plockar också. 

Detta eviga plockande av andra personers saker gör mig galen. Flyttade återigen på gubbens två rena kalsonger som legat i tv-rummet i två veckor. De alternerar mellan fåtölj, soffa och golv. Fattar inte varför han inte kan bära dem med sig upp och lägg i lådan.

Höger armen tog stryk av att torka rent Magdas dörr. Stå med armen över huvudet och försöka skrapa bort klistermärke tog på kraften. Huvudvärken satte in ännu mer. Jag börjar misstänka att huvudvärken beror på axel och nacke. Får väl se när jag ska till vårdcentralen i nästa vecka.

Inte blev det bättre av att stå och rulla köttbullar men jag struntade iallafall i att skala potatisen och körde klyftor med skalen på i ugnen.

1 kg köttfärs
2 ägg
2 kokt kall potatis eller 1 dl ströbröd
2 dl grädde eller mjölk
5 vitlöksklyftor
1 stor gul lök
1 msk fond
1 tsk salt
2 krm peppar

Hacka löken (gul och vit) och stek mjukt.
Blanda ströbröd, grädde och fond i en bunke och låt svälla.
Skär bacon i mindre bitar.
Blanda samman köttfärs, lök, ägg och kryddor.
Blanda ihop allting.

Låt stå en stund och rulla sedan köttbullar. Går lättare om man är lite fuktig om händerna.
Stek på spisen eller i ugnen på en plåt 175-200 grader i 45 min.

Servera med stora klyftpotatis, kokt blomkål samt brunsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar