onsdag 21 augusti 2013

Tacopaj


Huvudvärken vill inte ge sig. Det är inte migrän utan det är mycket mindre i smärta men den finns där. Sluddrar inte lika mycket men känner mig fortfarande matt, darrig och väldigt långsam i tanken. Höger ögat känns ibland som om det vibrerar i. Brukar ha ryckningar i ögat men detta känns inte som det. Inte konstigt kanske. Sådan migrän som jag hade i måndags måste gett träningsvärk åt den stora muskeln. Kanske ska vara glad eftersom det ändå är ett bevis på att jag har verksamhet på kontoret.

En paj räcker inte här så jag gör två pajer.

Ett annorlunda recept mot vad jag brukar göra. Lät inte degen vila kallt vilket jag brukar men om man själv ligger och vilar hela dagen så finns inte tid för sådant.

Pajdeg:
50 gram smör
1 dl gräddfil
3 dl vetemjöl

Rör ihop ingredienserna till en pajdeg.
Tryck ut i en smord form.
Nagga.
Förgrädda i 10 minuter i 200 grader.

500 gram nötfärs
2 vitlöksklyftor
4 msk (knappt en påse) tacokrydda
1 burk tacosås (medium)
1/2 tsk salt
250 gram cocktailtomater
4 ägg
3 dl gräddfil
1 krm svartpeppar

Fräs köttfärsen smulig.
Pressa ner vitlöken.
Tillsätt tacosås och salt.
Låt puttra lite.

Häll upp fyllningen i pajskalen.

Halvera tomaterna och stick ner i köttfärsen.

Vispa ihop ägg, gräddfil och svartpeppar.
Häll över köttfärsen.

Gratinera i ugn 220 grader i 20 - 30 minuter.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar