torsdag 8 augusti 2013

Gratinerad örtkassler


Max kom fram till spisen tittade på maten och sa:

- Är det?
- Nej, det är inte spenat. Det är persilja.
- Samma konsistens.

Efter lite mer ord gick han tillbaka till sitt rum. Utan att äta.

Det gör mig ont. Jag lagar mat. Försöker ta hänsyn till alla men alltid är det någon som ska gnälla.

Känns inte speciellt kul att laga mat. Har inte alls lust.

Kände hur tårarna brände och jag var glad som skulle åka till jobbet.

Jag använde mig av persilja men du kan givetvis använda dig av annan ört. Eller varför inte spenat.

900 gram kassler
1 1/2 kg potatis
5-6 morötter
2 stora röda lökar
1 röd paprika
1 gul paprika
1/2 tsk salt
1 1/2 krm svartpeppar

100 gram smör
1 kruka persilja

Skala och klyfta potatis.
Skala och skär morötterna i sneda tjockare slantar.
Koka potatis och morötter i saltat vatten i 10-15 minuter.
Häll av vatten och lägg över potatis/morötter i en ugnsform.
Ringla över lite timjan rapsolja, salt och svartpeppar.
Baka i ugn 220 grader i 10 minuter.
Skala och klyfta löken.
Dela paprikorna i mindre bitar.
Blanda ner paprika och lök bland potatis/morötter.
Tillaga ytterligare 10 minuter i ugnen.
Skiva kassler (jag skär alltid bort "skorpan").
Hacka persilja.
Blanda ihop smör och persilja till ett persiljesmör.
Smaka av med lite salt och svartpeppar.
Placera kassler i mitten av ugnsformen. Ovanpå grönsakerna.
Bred persiljesmöret över.


Gratinera i ugn i 10 minuter.


Servera med en sallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar