måndag 19 augusti 2013

Bruna bönor med fläsk


Här i huset är det bara gubben som äter bruna bönor. Jag äter också men det är så lite att det knappt räknas. Jag måste ha potatis till mina bönor.

Bruna bönor är en maträtt som gubben lärt mig äta. 

Ungarna har aldrig tyckt om konsistenser och många gånger har de försökt äta men klöks. En enkel lösning är att jag då kokar potatis till dem och gör en vanlig brunsås till.

Så det räcker med att koka 300 gram bönor vilket nog motsvarar 4 portioner.

300 gram bruna bönor
vatten
1 tsk salt
1 msk sirap
1 msk ättikssprit 12%
1 msk potatismjöl
2 msk vatten

Skölj bönorna och lägg dem i en skål.
Häll på rikligt med vatten så att det täcker. 
Ställ svalt ca 12 timmar. 
Häll upp bönorna i ett durkslag och skölj dem i kallt vatten. 
Låt bönorna rinna av. 
Lägg över i en gryta. 
Häll på 8 dl vatten. 
Tillsätt salt. 
Koka på svag värme under lock tills bönorna är mjuka 1-1 1/2 timme. 
Smaksätt med sirap, ättikssprit och kanske lite salt. 
Rör ut mjölet med vattnet. 
Rör ner det i bönorna och låt allt koka upp.

Servera med stekt fläsk och kokta morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar