söndag 18 augusti 2013

Ah men...

-När är det farsan fyller år? sa gubben och tittade på mig.
-Var det inte i torsdags?
-VA??? Hur mycket fyllde den gamle gobben?
-Ah men! Nu får du ge dig. Menar du att jag som inte firar födelsedagar ska komma ihåg när DIN pappa fyller år och hur gammal han är?
-Men du vet ju hur dålig jag är på att komma ihåg sånt. Du måste hjälpa mig.

Det är inte som de är ointresserade. Det är inte för att du är obetydlig. Det är bara svårt att komma ihåg saker som sker så sällan.

Det är mycket mitt fel eftersom jag inte lägger födelsedagar på minnet. Jag tänker inte på att föra in dagarna i kalendern. Jag påminner inte. Det är ju inte viktigt eftersom jag inte firar.

Så igår när jag drack kaffe med svärmor berättade jag om gubbens miss. Hon skrattade och sa:
-Nästa torsdag är det och han fyller 70.

Gubben pustade ut. Han hade inte missat sin pappas 70 års dag.

Nu har jag antecknat på kalendern att på torsdag ska gubben och ungdomarna gå på öppet hus och fira gamlingen.

Kvar återstår presenten. Vad ger man en 70-årig pappa/farfar som har allt och lite till? Fallskärmshoppning, whiskeyprovning eller prova-på-golf-paket?

Tar tacksamt emot tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar