onsdag 21 mars 2012

Du har tappat ditt ord ...


Du har tappat ditt ord och din papperslapp, 
du barfotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlarns trapp och gråter så övergivet. 
Vad var det för ord - var det långt eller kort. 
Var det väl eller illa skrivet? 
Tänk efter nu - förrn vi föser dej bort, 
du barfotabarn i livet. 

Nils Ferlin  


Idag är det Världspoesidagen. En dag som firas över hela världen.

Dagen instiftades 1999 av FN:s kultur- och utbildningsorgan Unesco. Syftet var att stärka den muntliga traditionen, uppmärksamma samtida poesi i media och öka kontakten mellan poesin och andra konstarter.

Därför delar jag med mig av en av de vackraste dikter jag vet. Barfotabarn av Nils Ferlin.

Har suttit i hans statyknä många gånger. Han sitter på en parkbänk i min mammas hemstad Filipstad. Där tillbringade jag mängder av somrar som barn.

2 kommentarer:

  1. Jag hann hälsa på honom ett par ggr innan makens mormor gick bort. Sedan dess har vi (tyvärr) inte varit i Filippa'.
    Gillar också dikten! "Du har tappat ditt ord och din papperslapp" mmmm har jag... jag är barfotabarn (fast jag inte klarar av att gå barfota på riktigt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den brukade farfar dra för mig som barn när farmor skickade oss att handla, ja han drog den när vi bodde ihop också då var jag inte fullt lika liten och då var det jag som skrev lappen. <3
      Fina farfar

      Radera