söndag 25 mars 2012

Fetaostbiffar


Som alltid på söndagar så är familjen inte hungriga när jag måste börja med maten. Men jag ska åka och jobba och de ska stanna hemma. Jag kan inte laga mat senare utan de får helt enkelt värma när de blir hungriga. Hur nu det ska gå till när micron har dött.

Det är en nackdel med att äta senare frukost när man jobbar som jag.

Ska det vara helt riktigt så ska det vara lammfärs men jag hade fläskfärs istället. Det går bra det också. Glömde köpa lamm i fredags hos slaktaren. Var så fokuserad på att komma ihåg högrev och grillat.

Oregano fanns inte färsk i min lokala ICA så jag nöjer mig med torkad.

Tänk på att fetaosten är salt och du behöver inte ha så mycket salt i smeten. Tycker 1 tsk räcker gott.

Försöker lära min gubbe att inte äta så hiskeligt mycket salt. Med hans höga blodtryck är det en bomb. Igår röt jag till för då saltade han mycket extra på tallriken.

- Potatisen måste ha lite salt.
- Jag saltade vattnet som jag kokade potatisen i så mycket att en kallsup i Kattegatt hade varit mindre salt, svarade jag ilsket.

Just potatiskokandet har vi ofta diskussioner om. Han anser alltid att jag har haft för lite salt i vattnet.

Han fattar inte att det är för hans eget bästa. Tror jag ska gömma saltkaret.

1 kg köttfärs
2 ägg
3 stora vitlöksklyftor
2 msk oregano
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
150 gram fetaost
8 soltorkade tomater

Blanda färs, ägg, oregano, salt och vitpeppar.
Finhacka soltorkade tomater.
Hacka, riv eller pressa vitlöken.
Blanda ner tomater och vitlök i smeten.
Smula ner fetaosten i smeten.
Forma till biffar eller bullar om du hellre vill ha det.
Stek köttfärsbiffarna.
Du kan även bryna biffarna runt om och efterstek i ugn 175 grader i 8-10 minuter.

Servera med kokt potatis, brun sås, gröna bönor, hel ättiksgurka samt lingonsylt.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte saltat i pärevannet' på 15 år! Det går precis lika bra ändå! Inte en enda som kommenterat att det saknas salt. Till en början med fick jag ju hålla fingrarna i kors bak ryggen för min gube likt din gube vill salta på tallriken innan maten landat där ;)
    Det finns så många andra goa kryddor än salt som är mkt nyttigare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg det till min gubbe. Man MÅSTE ha salt.

      Problemet är ju att han frågar och jag måste då svara. Jag kan inte ljuga. Ungarna säger att det inte ens går att spela bluffstopp med mig eftersom jag inte kan ljuga.

      Spelar ingen roll hur mycket jag kryddar med andra kryddor. Det där saltet åker fram i alla fall.

      Det är som pasta och ketchup. Han MÅSTE ha ketchup om det är pasta. För mig blir det kaos i smaklökarna när han har ketchup på en pastasås med ädelost eller lax. Men försöker acceptera att det är hans tallrik. Trots att jag anser att han förstör den vackra smakpaletten jag målat fram.

      Radera