fredag 9 mars 2012

Hembesök och skånsk kalops

Socialen kommer, hoppas jag, på hembesök idag. Förra gången dök han inte upp och gav inte något besked om varför. Ingen ursäkt eller förklaring. Här hade gubben tagit semester och satt och kokade. Väldigt oproffsigt att inte meddela att man fått förhinder. Sedan bara ringa efter en månad och boka ny tid.

Gubben var så arg så han sa att soc får vänta tills han kommer hem från jobbet för han tänker inte ta en dag ledigt till bara för att slösa bort sin dag.

Han är sådan min älskade make att är hans tanke inriktad på att en viss sak ska hända den dagen så har har otroligt svårt att byta spår. För mig är det helt annorlunda. Om jag till exempel har en sak inbokad och det blir avblåst så kan jag istället ta tag i något annat. Så fungerar alltså inte gubben. Det låser sig och istället blir han oftast bara sittande framför den där dumburken.

Idag är det bara matlagning åt gubben och Max. Jag och tjejerna ska äta med Attention Nordöstra Skånes Tjejprojekt - Hot Dizzy Chicks. Det är bowling och hamburgertallrik som står på programmet. Speciellt Maja ser fram emot att träffa tjejerna.

Så jag tänkte att gubben och Max skulle bli glada över lite skånsk kalops. Passar bra med mat som sköter sig, så gott som, själv på spisen under några timmar så jag kan försöka städa undan lite. 

Det är ett ganska meningslöst arbete i mitt hem. Lägger jag ner hela dagen på att städa och plocka så dagen efter ser det ut som ett bombnedslag igen. Jag fattar inte detta att man inte kan plocka undan efter sig. Det är ju inte jag och fyra småungar som bor i huset. Men, de har sina problem och just det där är tydligen ytterligare ett problem. Får väl försöka se framåt. När de får eget boende får de välja mellan att plocka undan eller leva på en soptipp.

Gubben får jag väl stå ut med eller så kan jag kanske börja lämna alla hans otrevliga överraskningar i hans säng. För hur kul är det att hitta snus och tandpetare i blomkrukor/kaffekoppar? Allt på en armlängds avstånd från fåtöljen. Hur svårt kan det vara?
Klart sovrummet delar ju jag med honom och jag mår redan dåligt av hans smutstvättssamling på golvet. Fattar inte att det ska vara så svårt att pricka tvättkorgen. Och han har TVÅ bredvid sängen. Istället lägger han allt i en hög antingen på golvet precis nedanför sängen eller i fotändan I sängen. ???????  Det övergår mitt förstånd. Men jag har slutat att tjata. Orkar inte. 

De är tvätthögssamlare allihopa. Men vill de inte ha sina kläder tvättade så fine for me. Jag plockar INTE upp smutstvätt från golvet. De vet var källaren och tvättrummet är. Kräver bara att de öppnar källardörren och kastar ner allt. DÅ tar jag hand om det. Men inte när det ligger på deras rumsgolv. Det är de som får gå nakna inte jag.

1 kg högrev
2 gula lökar (jag fuskade och hade i en gul och en röd lök)
3 morötter
1-1 1/2 tsk salt
10 kryddpepparkorn
2 lagerblad
3 msk vetemjöl
vatten

Skär köttet i bitar. 
Bryn och lägg över i en gryta.
Skala lök och skär i klyftor. 
Bryn och lägg i grytan.


Strö över vetemjöl. En del vänder köttet i vetemjöl innan de steker det men jag upplever att det då blir bränt och ger en besk smak i kalopsen. 
Rör om väl och späd med 4-5 dl vatten.
Tilsätt salt och kryddor.
Sjuda under lock 1 timme.


 Skala och skär morötterna i bitar.
Lägg dem i grytan.


Koka ytterligare ca 30 minuter. Kanske mer beroende på köttets kvalitet.
Rör om i grytan då och då och späd eventuellt med mer vatten.
Vill du ha mer färg tillsätt någon tsk soja.
Smaka av med eventuellt mer salt.

Servera med kokt potatis och inlagda rödbetor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar