onsdag 21 mars 2012

Härdsmälta

Bild lånad från: http://www.danielosterholm.se/ 

Får förtvivlade sms från Maja:

" Vi ska ha oförberett prov nu :("

" I sv och det påverkar betygen :("

Jag svarar:

"Andas. Lycka till."

Hur tänker lärare som ger oförberett prov och sedan tillägger att det påverkar betygen? När de vet att Maja har adhd och tvång-/kontrollsyndrom.

När de vet att hon ofta inte ens vid förberedda prov klarar av att koncentrera sig med massa andra i klassrummet.

Hur kan de begära att hon ska klara av att fixa dessa?

Jag skickar snabbt ett sms till Majas mentor men tyvärr var hon inte på skolan idag. Hon svarade att hon skulle ringa skolan omedelbart och förvarna dem om härdsmälta.

All Majas fokus går idag till att klara av smärtan hon har i sin arm. Och då ett oförberett prov på det ger perfekt underlag för härdsmälta.

Maja hade en låsning i axel och skulderblad igår. Så hon har inte fått mycket sömn inatt. Jag misstänker att det beror på att hon bär omkring på en skolväska som väger ton. Fattar inte att så mycket böcker ska behöva bäras fram och tillbaka.

Hon har liknande låsningar i sina fötter ibland men det tror vi kan beror på hennes Hallux Valgus.

Jag hoppas bara att hon orkar med provet. Kan släppa det efter hon stängt dörren bakom sig och klarar av att gå vidare med dagen.

Bara hon kommer hem så kan hon skrika, banka eller somna bäst hon vill. Vi har förståelse. Vi vet.

Tycker bara det är så konstigt att skolan efter snart 2 år inte lärt sig hur Maja fungerar. Det hade väl inte varit svårt att igår meddela Maja att det skulle bli ett oförberett prov. Ingen mer information för hon ska absolut inte få några fördelar. Men förberett henne på att det kommer. SÅ att hon mentalt kunnat förbereda sig och slippa överraskningen.

Måste säga att jag är MYCKET besviken.

Plötsligt plingar mobilen och:

"Jag gick därifrån. Det var läsförståelse men sedan stod det en fråga: Hur fick du ditt namn? Då säger hon (läraren) att man ska skriva om sig själv. Sedan ändrar hon det som att man ska skriva om huvudpersonen. Sedan ändrar hon tillbaka det. Hon säger att detta kommer påverka våra betyg men sedan säger hon att vi kan ha kvar det som hon sa först och att det inte gör något. Då kommer alla få ig. Sedan säger jag att jag inte klarar av att skriva mer då säger hon Gör så gott du kan. Sedan sitter alla och skriker och jag kan inte koncentrera mig."

Vad?? Vad tänkte läraren på?

När en lärare kommer in i ett klassrum, speciellt om det finns personer med adhd i gruppen, måste det vara klara och raka riktlinjer. Att på detta sätt ändra sig fram och tillbaka fungerar inte.

Jag fattar att hon lämnade klassrummet.

Vidarebefodrar hennes sms till mentorn och får till svar att hon tycker det verkar väldigt rörigt och att hon inte får tag i någon kollega.

Nu kokar det i Lotta också.



4 kommentarer:

  1. Men min kära söta härliga Fjäril!! :(
    Jag avskydde dessa oförberedda prov så det måste ju vara 17 resor värre för Maja!
    Att sen inte kunna ge klara direktiv och stå fast vid dem är bara för mkt. Inte konstigt att det är förvirring i skolan.
    Minnet är inte det bästa men jag kan inte minnas att våra lärare var så ambivalenta. Uppgiften man skulle göra fick man på papper eller så stod den klart och koncist på tavlan. Hoppas hon får chansen att göra om det i enskilt rum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt rörigt när personalen sätts på uppgifter som inte är deras från början. Fick information tillslut från mentorn att det tyvärr var en vikarie som var satt med en omöjlig uppgift. Flera än Maja reagerade. Men nu var de på teater. Majas mattant skulle försöka prata med Maja idag om det behövdes. Henne har Maja förtroende för. Jag fick svar på mitt sms till Maja att hon älskade mig med ett stort :D Kanske klarade hon av allt utan att det brakar ihop. Tummar, tummar.

      Radera
  2. <3 <3 <3 Majas nätverk är ganska stort när man börjar scanna av det :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är lätt att älska den lilla fjompan. Fick ett stolt sms att hon var den enda som kände igen Cecilia Ljung som varit i skolan idag med teater. Mina barn är ganska allmänbildade ändå. Kanske lite tacksamma för allt konstigt som mamma drar med dem på och "tvingar" dem att se.

      Radera