lördag 24 mars 2012

Nötköttsgryta med paprika och tomat


En dag i solen hade man kanske önskat sig. Men jag har hållit mig i köket. Huvudvärken och yrseln har nu plågat mig sedan i onsdags och jag börjar bli ilsk.

Körde Maja på Kvällspostenrundan men sedan har jag plockat, lagat mat och bakat.

Det är lördag och då får det bli en kaka till kvällskaffet i soffan. För jag ska parkera mig i soffan ikväll och stanna där. Får be gubben binda fast mig.

Nötköttsgrytan klarar sig själv på spisen. Gubben skalade potatisen för händer och armar vill inte som jag. Maja hjälpte till med kakan och slickade skålarna.

Maja är extremt rastlös idag. Hon har städat min bil så den är så fin inuti och grejat i sitt trädgårdsland. Jag har frågat henne vad det är men hon ser bara på mig med en ledsen min och rycker på axlarna.

1 kg högrev
2 dl vetemjöl
2 stora röda paprikor
2 stora gula paprikor
1 stor gul lök
2 köttbuljongtärningar
1/2 citron
4 tomater
1 dl grädde
3 stora vitlöksklyftor
knappt 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skär köttet i bitar och du inte redan har grytbitar.
Vänd köttet i mjölet och bryn i omgångar.
Hacka lök grovt och tryck sönder vitlöken.
Bryn lök/vitlök lite och tillsätt köttet.
Slå på vatten så det täcker.
Tillsätt köttbujongtärning.
Skär 1 röd och en gul paprika i grova bitar och tillsätt i grytan.
Pressa i saften från 1/2 citron.
Låt grytan småputtra 1-1 1/2 timme tills köttet är mört.

Tärna resten av paprikan.
Grovhacka tomaterna.
Lägg ner det i grytan.
Tillsätt grädde.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar