tisdag 6 mars 2012

Köttfärs- och fetaostpaj

Idag är kroppen trött efter gårdagens möten. Lite tvätt har jag fixat med men i stort har jag tagit det lugnt. Känns som om jag skulle behöva härja mer här hemma men finner varken ork eller motivation. Visserligen kommer socialen på hembesök på fredag, om han nu behagar dyka upp denna gången, men han får ta det som det är. Jag är faktiskt bara människa och en skörplig, liten, ynklig människa.

Ska jobba ikväll men innan dess är det möte med Magda i skolan. Så maten måste var färdig lite tidigare idag. Därför passar det bra med paj.

Jag gör dubbel sats och två pajer. Äts det inte upp idag är det bra att ha i gubbens matlåda i morgon och lunch till mig. Om jag nu kommer ihåg att äta den. Har en konstig förmåga att glömma bort att äta.

150 gram smör
3 dl mjöl
1-3 msk vatten

Fyllning:
400 gram köttfärs
2 vitlöklyftor
1 röd lök
1 paprika
1/2 dl soltorkade tomater
1 paket fetaost
1 tsk basilika
1/2 tsk timjan
1/2 tsk salt
1-2 krm svartpeppar

Äggstanning:
3 ägg
3 dl mjölk

Rör ihop ingredienserna till pajdegen.
Låt stå kallt i 30 minuter.
Tryck ut degen i en smord pajform. 
Förgrädda i 10 minuter i 200 grader.
Hacka lök och vitlök.
Tärna paprika och fetaost.
Hacka soltorkade tomater.
Stek köttfärs, löken och vitlöken.
Krydda och ta bort från värmen.
Blanda ner paprika och fetaost. 
Lägg köttfärsblandningen i pajskalet.
Vispa ihop äggstanning och häll över pajen.
Gratinera i ugn i 200 grader ca 25-30 minuter.

Servera med sallad och tzatziki.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar