tisdag 27 mars 2012

Grönsakssoppa med macka


Det blev inte vegetariskt igår så jag tar det idag istället.
En enkel vegetarisk soppa med en macka till. Gubben tycker inte han blir mätt på soppa så det behövs bröd till.

Jag passade på att köpa gårdagens bröd från Liljas konditori i Olofström när jag var där idag. Fyra tekakor för 20 kronor är helt okej. De är så stora och matiga att familjen inte behöver ha så många.

Själv räcker det med soppan i matlådan till jobbet ikväll.

500 gram rotselleri
3 stora morötter 
300 gram palsternacka 
150 gram haricots verts 
1 blomkålshuvud 
1 liten purjolök 
1-1 1/2 l vatten 
2-3 grönsaksbuljongtärningar
salt 
svartpeppar 
1 bubbla persilja

Skala och tärna rotselleri, morot och palsternacka. 
Dela bönorna i mindre bitar. 
Ansa blomkålen och dela i buketter. 
Skiva purjolöken. 
Koka upp vatten och buljongtärning i en gryta. 
Tillsätt rotselleri, morot och palsternacka, och låt koka i 5-10 minuter. Beroende på hur små/stora du gjort dem.
Tillsätt bönor, blomkål och purjolök och låt koka i ca 3 minuter, tills grönsakerna är mjuka. 
Smaka av med salt och svartpeppar.

Självklart kan du mixa soppan slät men jag vill gärna se de olika bitarna jag äter.

Strö över persilja vid servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar