onsdag 7 mars 2012

Multiplikationstabellen


När multiplikationsinlärningen inte fungerar. Och siffrorna snurrar i skallen på dig. Då gäller det att hitta andra sätt att få saker att fastna. 


Hur roligt är det egentligen att lära sig detta?
För mig är det siffror i kolumner. Tal som logiskt ger mig ett samband. Uppgifter som nötts in genom upprepning och åter upprepning.

Men om det inte är så att du lär dig trots upprepning? Om din hjärna inte fungerar som andras? Då finns det flera sätt att försöka lära in multiplikationstabellen på.

Fick för många år sedan ett material som skulle hjälpa Max att lära sig gångertabellen. Det fungerade inte för honom utan han har idag istället en ficktabell och letar efter varje tal. Men kanske det fungerar för Magda.


Varje figur motsvara ALLTID samma siffra. När du lärt dig att svanen är 6, dvärgarna är 7, bläckfisken 8, handen 5 osv så kan du släppa den biten. Du ser.


Du ser att bläckfisken tar tempen på handen. Du ser att hans temp är 40. 8*5=40

Tanken är att, om detta sättet passar dig så, när din hjärna nästa gång ser 8*5 framför dig så tänker du på bilden och ser talet i termometern.



Vissa av bilderna är enkla och man ser direkt.


Medan andra kan vara lite luriga och man måste tänka till.



Så nu har jag tagit fram detta till Magda och vi ska försöka testa om detta är ett sätt som passar henne.

Upprepning, upprepning, upprepning. Men på ett annat sätt. Använda en annan del av hjärnan.

5 kommentarer:

  1. Vilket roligt sätt att lära in gångertabellen. Gillar't!

    SvaraRadera
  2. Håller tummar och tår - säger som syrran, roligt sätt :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har ett barn som jag tror skulle kunna bli hjälpt av detta! Kan du tänka dig att dela med dig av bilderna? Hälsningar Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har bara bilderna utskrivna och inplastade. Kan testa att scanna in dem. Skicka ett mail så kanske jag kan dela med mig. lottasmat@yahoo.se

      Radera
    2. Å, det vore ju toppen! Har mailat dig!!

      Radera