fredag 30 mars 2012

Baconlindad kyckling i balsamvinägersås


Idag sitter jag i en svår sits. Maja älskar kyckling. Gubben avskyr det. Sist jag serverade kyckling fnös han och jag fick ett utbrott.

Men är det rätt att inte servera något bara för att en person av fem inte gillar det? Gubben å sin sida tycker att ungarna inte ska gnälla när vi har fisk och att de i alla fall ska smaka och äta av det de vill ha.

Jag att han ska föregå med gott exempel. Inte kasta sten i glashus.

Om han inte gillar kyckling får han äta av det andra som står på bordet. Jag är trött på att hela tiden ta hänsyn till alla dessa olika viljor.

Jag står vid spisen. Jag lagar maten. Varsågod och ät. Passar det inte så låt bli att ät. Laga din egen mat och gnäll inte på arbetet jag lagt ner.

Låter jag sur? Bra. Jag är trött på att serva alla andra och få gnäll tillbaka.

1 kg kycklingfiléer
1 krm salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
2 paket bacon
4 dl matlagningsgrädde
4 msk balsamvinäger
2 msk kycklingfond
3 vitlöksklyftor

Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano.
Linda bacon runt om och lägg i en ugnsfast form.


Vispa ihop grädde, balsamvinäger, fond och vitlök.
Häll blandningen över kycklingen.


Stek i ugnen 220 grader i 20 minuter. Kontrollera kycklingen med en sticka. Ingen eller klar saft färdig. Rosa saft inte klar.


Jag tänkte servera potatisklyftor till men när jag kom till affären var deras potatis äckligare än äckligast. Och de ynkliga potatisarna som låg i bingen hade inte räckt till min familj. Så jag bestämde mig för att testa något nytt.


Två av dessa påsarna följde med mig hem. 

Jag klyftade dem. Hällde olivolja och grovsalt på dem. Stekte i ugn 220 grader tills klara. Rörde runt någon gång.




Serverade med ugnsstekt grön sparris och tomater.

6 kommentarer:

  1. Det där låter jättegott! Potatisen har jag handlat ett par gånger på ica för de är goda.
    Klart den som lagar maten bestämmer. :-D

    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Potatisen var väldigt fin. Nackdelen är väl priset. Fungerar inte i längden äta så dyr potatis. Jag köper oftast hos odlare men idag orkade jag inte köra dit. Då är Ica bra.
      Hade faktiskt inget dåligt samvete sen. Han får äta det som serveras.

      Radera
  2. Håller med dig angående det här med att föregå med gott exempel! Tycker detta receptet låter supergott! Ska nog testa det nästa helg när vi har huset fullt med folk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade det till och med microvärmt på jobbet. Kycklingen blir inte lika torr.

      Max gillade inte kryddningen och tyckte jag haft för lite salt. Denna eländiga salt. :@

      Hoppas det blir bra.

      Radera
  3. Rätt attityd! Önskar dig en skön fredagkväll, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur gubben reagerade eftersom jag jobbar. Han kan frysa bäst han vill. Duger det inte så vet han hur man startar spisen. ;-)

      Ha en go kväll själv. :-D

      Radera