torsdag 29 mars 2012

Lillens kotletter med sting


Idag blir det favorit i repris.

Igår när jag var hos slaktaren köpte jag kotletter för jag hade ett recept i huvudet men det är som bortblåst idag. Varför skriver jag inte in det när jag har det färskt?

Lillen använde karrékottletter när han första gången bjöd min gubbe på denna rätten. Men Maja har väldigt svårt för karré så jag gör samma rätt med vanliga fläskkotletter. Kyckling går också utmärkt. Det har jag testat innan.

1 kg benfria fläskkotletter
4 dl creme fraiche
4 dl grädde
1/2 dl soja
1/2-1 tsk sambal oelek   STARKT!!!

Lägg kotletterna i en ugnsform.
Blanda övriga ingredienser till en sås och häll den över köttet.
In i ugnen i 170-180 grader i ca 1 1/2 timme.
Rör om några gånger.

Serverar idag med ris eftersom jag inte orkar skala potatisen och min krasslige Max är inte till stor nytta. Han har ryggläge i sängen.

Det annorlunda idag är att jag kokar råris med buljongtärning i vattnet.

Servera med sallad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar