torsdag 31 maj 2012

Besök på akuten

Igår hann jag inte ens parkera utanför jobbet förrän jag fick det där samtalet som man inte vill få.

Gubben har börjat kickboxas igen efter några års frånvaro. Under tiden utan medicin så var styrketräning och kickbox det som höll ihop honom. Det var hans medicin. Men efter en bilolycka och en fallolycka i kickboxningslokalen så har han hållit sig ifrån kickboxningen ett tag. Men för någon vecka sedan ville han börja lite smått igen. Första och andra gången hade stackaren träningsvärk av nåde. Men han kämpade på.

Igår var det dags för kickboxning och han körde dit en liten stund innan jag skulle köra till jobbet. Efter lite sparring fick han ett slag i sidan på bröstkorgen som tog illa.
Han tog sig hem och lyckades göra sig förstådd i telefonen. Jag vände bilen direkt.

Besöket på akuten gav blandade känslor. All personal var väldigt trevliga och omtänksamma och gubben användes som  läromedel. Kirurgläkaren använde honom till att förklara för de övriga om hur de kan undersöka om mjälte, njurar eller lungor är skadade. Men, betonade han, det är ju inte hundra procentigt. Man behöver oftast göra ett ultraljud eller skiktröntgen. Men för gubben räckte det med lite kläm och tryck samt ett urinprov. Hade gärna sett om de i alla fall gjort ett ultraljud. För att lugna mig lite.

Men doktorns diagnos blev misstänkt revbensfraktur eller muskelskada. Gubben ordinerades vila i 1-2 veckor. Så nu har jag en pipig gubbe i soffan.

Ni tjejer. Ni talar om att föda barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar