tisdag 22 maj 2012

Framsteg

Vågar knappt skriva det men jag måste. Det bubblar så inom mig.
Varje gång jag är positiv och ser framåt så sparkas benen undan och vi går tre steg bakåt. Men nu känns det så bra att jag måste.

Igår var jag och Magda på bup och det var det absolut bästa mötet på bup som jag någonsin haft. Både jag och Magda men framförallt jag var så glada när vi kom ut.

Jag kände att jag fick göra min röst hörd. Jag kände det som ett samarbete inte som att jag var tvungen att sitta i försvarsställning.

Att äntligen få gehör och trots att dr inte bekräftade muntligt så visade hon genom sitt kroppsspråk och ständiga nickande att mina misstankar om Aspergers eller något inom autism är en mer korrekt diagnos än adhd.

Magda är satt i väntekö och som jag vet, vilket de bekräftade på bup, så är kön lång. Magda är heller inget akutfall så det kan ta sin lilla tid innan utredningen kommer igång. Men dr pratade om att ha ett möte med skola, bup, kommunen osv redan i september så väldigt långt in i framtiden tror jag inte utredningen ligger.

Det pratades om kontakt med arbetsterapeut. Något jag efterfrågat i snart 10 år.

Det pratades om bolltäcke och hjälpmedel. Fick bland annat tips om en kudde med inbyggd högtalare. Så en sådan, Sound-Asleep, har jag klickat hem. Magda kan inte sova utan tv:n på och det innebär att hennes hjärna aldrig får vila från bruset. Med denna kudden kan vi kanske istället gå över till lite rogivande musik som lugnar ner och ger henne en bättre sömn.

Det pratades om ändrad medicinering som kanske kan ge bättre effekt om nu Magda har en annan diagnos än bara adhd.

För att klara annan medicinering måste Magda lära sig svälja tabletter och där har jag en idé. Har fått information om en svensk uppfinning, Medcoat, som gör det enklare att svälja tabletter. Så i morgon inhandlar jag sådan och sedan börjar vi träna.

Idag i skolan fick jag ett väldigt givande samtal först med Magdas fröken som precis som jag var orolig över att Magda inte får lov att visa all den intelligens hon har inom sig. Att hennes problem hindrar henne från att verkligen prestera det hon faktiskt skulle kunna.

Vi pratade om högstadiet som kommer allt närmare. Om betygskriterier. Om hjälpmedel. Om framtiden. Om Magda.

Idag ska jag försöka ringa till kommunens logoped för en språkutredning för både bup och skola tyckte det var en toppenidé. Eller så blir det mailkontakt.
Det är inte rätt att Magda hela tiden ska misslyckas för hon har problem med att förstå ord eller uttryck. Säger man det på ett annat sätt med ord hon förstår så är det inga problem. I vissa lägen får man inte formulera om sig. Är detta rätt i Magdas situation? Med rätt kunskap om hennes svagheter kan man ta hänsyn till hennes okunskap och på så sätt ge henne möjligheten att visa att hon kan.

Allt för att Magda ska få rätt hjälp. Att Magda ska kunna växa.

Det handlar inte om att sätta stämpel. Det handlar om att hitta sina svagheter. Lära sig förstå sina svagheter och kunna fokusera på de starka sidorna. Växa genom sin kunskap och bli en stark individ.

Just nu känns det otroligt bra. Hoppas jag får stanna här några dagar nu.

6 kommentarer:

  1. Jaaaaaaaa!!!! Hurraaaaaa!!!! :-) :-) :-) Så glad jag blir för er skull då!!! Tänkte precis på det med bristen på tidsuppfattning i förra inlägget att det lät ju snarare som en autistisk grej. Och vet du... Om man käkar mediciner mot ADHD, så kan det tyvärr öka ens Aspergerdrag. ADHD'aren gör nämligen så att Aspergaren kommer lite ur sitt skal (ofta missas en AS diagnos om det finns en ADHD samtidigt)... Minskar man då symptomen på ADHD genom medicinering så blir Aspergaren mer synlig i personen. Men medicineringen kan ju göra så att ADHDn blir mera hanterbar medans Aspergers Syndrom inte går att medicinera. Men med hjälp av arbetsterapi, rutiner och hjälpmedel etc, så kan man som Aspie funka bättre även om det idag inte finns någon tillgänglig medicinering. Jag hoppas verkligen på det bästa för er!!!
    Stor kram!
    Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ville byta ut ritalin mot stratera. Trodde att det skulle fungera bättre.

      Det där med att en diagnos blir gömd bakom en annan ser vi med Maja. Hennes adhd gömdes bakom tvång/kontroll. Men tillslut orkade hon inte mer och då visade det sig.

      Känns så gott.

      Radera
  2. Just det... Ett tips för att kunna svälja tabletter... Ta mat i munnen och tugga. När du är redo att svälja stoppar du in pillret långt in i munnen. Svälj som vanligt och drick gärna lite till också. Då funkar vanliga sväljreflexen och man brukar inte få sån panik av känslan av att skulle svälja ett piller där som man "känner" väldigt väl.

    Tänkte även på det med kläderna och att hon upplevde att remmen på väskan var snurrad på morgonen. Jag tycker mer det låter som ett perceptionsdrag, vilket oftare har med Aspergers/autism att göra än med ADHD. Bara en tanke. Men finns det många såna tillfällen är det kanske värt att ta i betraktning.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har testat med att "lura" med mat. Fungerar inte. Svälja mindre godis går inte heller. Men skam den som ger sig.

      Har länge tyckt att as varit en mer logisk diagnos. Ju äldre hon blir ju klarare blir det för mig. Men vi får se vad de säger. Det är ju inte omöjligt att hon är en kombinerad typ.

      Radera
  3. Hoppas Stratterans långtidsverkan funkar bättre då! :-)

    SvaraRadera