tisdag 22 maj 2012

Nötgryta eller gulaschliknande



Jag valde verkligen rätt dag att göra långkok. Värmen ute är runt 25 grader. Så därför får också familjen svettas ännu mer med en ganska het gryta av högrev.
Kanske ett steg mot min perfekta gulasch.

Jag tar maten med mig och äter i kväll på jobbet. Just nu är det alldeles för varmt för att äta. 

Nu blir det ingen matlagning på två dagar. I morgon reser jag till Stockholm igen. Ska på torsdag delta i en Temadag för tjejer/kvinnor med adhd. 

Datorn följer med mig så kanske blir det inlägg. Annars får ni hålla till godo med det jag redan har att erbjuda i bloggen.

1 kg högrev
2 gul lök
5  vitlöksklyftor
2 krossade tomater á 500 gram
2 - 3 dl vatten
2 dl creme fraiche
1grönsaksbuljong tärning
1 grön 
1 röd paprika
1 msk stark paprikapulver
2 msk mejram
1 msk hel kummin
2-3 st lagerblad
2 krm chilipulver
1 tsk salt 
2 krm svartpeppar

Skär högreven i mindre bitar.
Hacka lök och vitlök och strimla paprika.
Fräs lök, vitlök och paprika.
Tillsätt kryddorna och vatten. Koka några minuter.
Bryn högrev.
Tillsätt lökröran och krossade tomaterna, vattnet, buljon.
Låt småkoka under lock i 2 timmar eller tills köttet är mört.
Avsluta med att röra i creme fraiche som får koka in.

Servera med kokt potatis eller/och bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar