torsdag 3 maj 2012

Lövbiff- och baconpaj


Hade så mycket på min "Att göra"-lista idag men jag vaknade och kände att kroppen inte alls var med. Så efter en runda med Max till skolan (Han insåg kl 07.50 att Oj, han hade inte sovmorgon som vanligt utan nationella prov kl 8.20. Bussen gick 07.35. Hm) och en runda inom affären försöker jag ta det lugnt.

Vandrar som en rastlös ande genom mitt hus. Försöker hitta ro på än det ena än det andra stället. Men orkar inte.

Ser på allt som jag borde ta tag i. Alla saker som väntar på att jag ska orka. Allt som jag skjuter upp till en annan dag. Men jag orkar inte. Jag har tagit på mig lite mycket. Jag kan bara erkänna att jag inte orkar. Motivationen finns inte.

Men så länge som jag ler, skämtar och skrattar tror alla att det är bra. Värken i min kropp är inget som syns. Tröttheten, denna förlamande trötthet, syns bara för dem som tar sig tid att se djupt i ögonen.

Du, det är väl inget fel på dig. Du som är så ung. 
Har du värk? Du som alltid är så glad?


Eftersom jag inte orkar slappna av så får matlagningen istället ta lite längre tid idag. Jag har ingen brådska. Ska inte jobba. Kan hasa runt här i joggingbyxor och med håret på ända. Pausa ibland med kaffe och några sidor i en bok. Njuta av fågelsången utanför och tystnaden inne.

2 1/2 dl vetemjöl
75 gram smör
3/4 dl Kesella

Hacka ihop smör och mjöl.
Tillsätt Kesella och arbeta ihop till en deg.
Låt degen vila i kylskåp ca 30 minuter.
Tryck ut degen i pajform ca 24 cm i diameter.
Nagga med en gaffel.
Förgrädda i 10 minuter på 200 grader.

400 gram lövbiff
2 paket bacon 
1 gul lök 
 2 dl inlagd paprika eller 1 röd färsk paprika 
2 dl crème fraiche 
knappt 1 tsk sambal oelek 
2 vitlöksklyftor 
riven ost 
1/2 tsk salt salt 
1 krm svartpeppar 

Strimla lövbiff och stek den, salta och peppra. 
Lägg den i pajformen.


Skär bacon i mindre bitar.
Hacka löken.
Strimla paprika om du använder färsk.
Stek bacon och lök.


Tillsätt paprika.


Slå på crème fraiche.
Rör i sambal oelek och pressa ner vitlök. 
Blanda ihop.


Häll blandningen i pajskalet över lövbiffen.


Strö på riven ost.


Gratinera i 20 minuter i 220 grader.


Servera med sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar