lördag 19 maj 2012

Vitt, vitt, vitt

Ur Kvällspostens Leva och Bo-bilaga 19 maj 2012

Vissa bloggar och inredningsreportage får det att krypa i skinnet på mig.

Hur sjutton kan man ha det så välstädat och vitt, vitt och vitt?

Inte för att jag inte gillar vitt. Men det fungerar inte i detta huset.

Jag måtte leva med grisar för allt som är vitt blir smutsigt med en gång.

Ur Leva och Bo-bilaga 19 maj 2012

Denna vita fåtöljen hade överlevt max en eftermiddag.

Ta bara det här med handdukar. För enkelhetens skull så köper jag bara vita handdukar och badlakan. Det känns rent och fräscht tycker jag.

Men i mitt hus får en vit handduk inte vara vit särskilt länge. Så gott som varje dag hänger jag en ny handduk på lilltoa. Varje gång hittar jag den smutsig. Oftast kastad på golvet.

Jag förstår inte det. Man torkar sig på handduken efter man har tvättat sig med vatten och tvål. Eller? Om man då har tvättat sig så är väl händerna rena eller? Anledningen till att man torkar dem på handduken är att vattnet ska försvinna. Inte att torka bort smuts.

Kylskåp och frys är också vita. Samma sak där. Varje gång jag tar i handtaget är det smutsigt.

Jag målade badrumsdörren vit och nu måste jag torka den minst en gång i veckan för den är alldeles svartprickig. Var kommer dessa prickar ifrån?

Stod i hallen uppe och tittade på lister och foder. De är vita eller ska föreställa vara vita. Urk. Visserligen är det inget ställe jag städar på så ofta för vi håller på att renovera där men var ifrån kommer allt det äckliga?

Renovera? Det är så otroligt bortkastad tid och pengar. Känns helt meningslöst i mitt hem.

Trodde jag var smart och valde en tapet i vardagsrummet som var beige/brun. Tänkte att den skulle hålla lite längre än en vit vägg. Men det hjälpte inte särskilt mycket.

Vi hade haft vardagsrummet klart i ungefär en vecka när Max och Magda blev ovänner i köket. En tallrik flög genom vardagsrummet och jag kan berätta att vitlökssås från en kebabrulle även syns på brun tapet.

Så när jag i blogglandia eller tidningar läser alla dessa fina inredningsbloggar mår jag dåligt. Ledsen över att jag inte orkar ha det lika fint i mitt hem. Ledsen över att det arbete jag lägger ner inte uppskattas.

Ur Leva och Bo-bilaga 19 maj 2012

För mig är det inte omtanke och uppskattning när man tar en tygblomma och ska måla på ett papper som hänger på anslagstavlan och inte tänker på att färgen även hamnar på den vita väggen och det nya vita taket.

Suck!

Jag förstår att gubben ger upp och inte orkar renovera. Jag känner samma sak. Det är totalt meningslöst att ens försöka.

Jag får väl försöka njuta åt andras förmåga att ha det städat och snyggt.

Ur Leva och Bo-bilaga 19 maj 2012

4 kommentarer:

  1. Känner igen det där... Men mina två är det inte lika illa med som med alla dina. Jag har bildstöd hemma åt minstingen med bland annat bilder vid handfatet så hon vet hur länge man tvålar in sig (i minst fem sekunder) och hur länge man sedan sköljer av händerna (i minst 10 sekunder). Jag vet man ska tvåla in längre etc men jag är jätteglad om hon bara lyckas få in att händerna inte blir rena om man inte låter det ta lite tid. Brukar vara blöta på en halv sekund, två stora pump med tvål (fattar inte det kan gå åt så mycket tvål i vår familj), skölja kanske tre sekunder (tvålen gnuggas inte runt på händerna utan sköljs rakt ner i avloppet typ) och sedan tycker hon det är dags att torka händerna med ungerfär två drag vilket tar 1,5 sekund. Då är det inget undra på att man får byta handduk ofta. Och att det blir kladdigt runt omkring i hemmet. Tror jag ska försöka utrusta henne med en liten rosa städhink med någon gullig trasa så hon själv kan tvätta av dörrposter och sådant ibland... Kanske ska stoppa in det i hennes schema en gång i veckan. Ja just det, vad tänkte jag med, städa går ju inte.... Godispapper och sånt hamnar ju på golvet där hon står och leksakerna släpps direkt på golvet när man får syn på något annat. Så städa... Eh....
    Lider med dig!
    /Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du visste ur mycket shampoo och tvål som bara försvinner rakt ut. För att inte tala om tandkräm.

      Då säger folk:

      - Men dina barn är stora. Inte sprutar de ut shampoo eller trycker ut tandkrämen.
      - JO!!

      Suck!!!

      Har testat det där med skurhink, gummihandskar, sopkvast med skyffel. Fungerade INTE.

      Stoppat in det i schemat men då måste man ju följa schemat.

      Vad ledsen jag blev idag när jag hittade söndertuggade klubbpinnar på vardagsrumsgolvet. Fattar inte var de kommer ifrån för jag har inte köpt några klubbor.

      Mamma hade skickat hem kexchoklad och gissa om jag blev glad när jag hittade pappret på golvet.

      Suck!!

      Vet hur du har det. Kram

      Radera
  2. Nu har jag förresten ätit 8 bitar Twist-godis från gubbens kalas igår. Tror du det duger som frukost? Väcktes av telefonen för tjugo minuter sedan och såg godiset på soffbordet. Har äntligen sovit ut(!!!) istället för att bara ge upp av allt snurrande i sängen runt kl 6 på morgonen. Får se om jag får i mig frukost innan sockerdippen sätter in och det blir härdsmälta istället. Nog bäst jag lägger ner telefonen och stapplar ut i köket med min inte så smärtfria kropp...
    Kram :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superbra frukost. INTE. Men jag förstår att du tog det snabba för att orka.

      Vad skönt för dig att få sova lite.

      Hoppas att kroppen blev lite snällare under dagen.

      Radera