måndag 14 maj 2012

Stockholmsfredag

I fredags fick jag och Diana oss en lyxig dag. Eftersom vi har en bit att åka för att komma till huvudstaden så var Attention Riks så gulliga att ordna en extra hotellnatt.
Problemet är inte bara att det tar 4 timmar att åka det är också en buss och två tåg som ska passas och en skranglig kropp som ska orka.

Så att komma upp dagen innan och få möjlighet att ta det extra lugnt var otroligt uppskattat.

Det är en ganska knepig sits man hamnar i. Dels vill man vila för att orka med helgens program men sedan vill man också passa på att uppleva så mycket som möjligt när man nu för en gångs skull är i Stockholm.

Diana kände sig lite vilsen men jag kom ganska snabbt in i Stockholmstrallen igen. Man får liksom ställa om hjärnan lite.

Fy vad de bygger och gräver överallt. Stockholm är inte sämre. Så vissa av mina "landmärken" hade försvunnit eller var i alla fall väl dolda.

Efter incheckning så drog jag ut Diana på en tur i Stockholm och vilket väder det var. Helt otroligt. Så varmt och skönt och varje gång det kom lite vätska från himlen så råkade vi vara under tak.

Vi strosade i affärer och jag köpte faktiskt en sommarklänning, en top och ett halsband till mig själv.

Denna hunden hade Maja gillat att ha på sitt rum. Den stod utanför som dörrstopp. Vilken affär det var har jag glömt.


På väg till gallerian upptäckte jag att  Monki flyttat in i hörnan på gallerian och skickade direkt en bild till Maja.


Fick svaret:

-Så snygg var han inte mamma. :D

VA?

Hm, retas jag så retas hon. Jag hade inte sett vad som kom med på bilden. 

"Tvingade på" Diana en Squeezed up. Hon gillade det faktiskt. Passade på att reta Max via ett msm. Han ÄLSKAR 


I gallerian hittade vi skjortor som Max hade älskat på Hollister. Jag skickade msm och fick svaret att grön, brun o rosa ville han ha. Men när jag nämnde priset backade han. Han hade precis köpt två skjortor så shopingslanten är slut för maj.



Tänk för mindre än ett år sedan gick Max klädd i mjukisbyxor o stora munktröjor. Nu är det skjorta och chinos som gäller. 

Magda hade älskat att få denna uppsättningen med nagellack.


Situation Stockholm var en självklarhet att inhandla från killen utanför Hötorgshallen. Gissa om han blev glad. Tänk vad lite ögonkontakt, 50 kronor och glatt samtal kan göra. Han önskade mig en trevlig helg i Stockholm två gånger. Dels när jag gick in i saluhallen men också när jag gick ut. Sådant kan man leva på länge.

Ett besök i Hötorgets saluhall utan lite naturgodis är en omöjlighet. Begränsade mig till papaya och ananas denna gången. Sådant gott som jag faktiskt får behålla alldeles själv.

Att gå omkring i egen takt utan något egentligt mål är bra för själen. När vi behövde stannade vi till och tog lite kaffe. Kan rekommendera Café Bellman (Sergelgatan 25C) när man är mitt i smeten av affärer på Hötorg/Sergel-/Drottninggatan.


Kvällen avslutade vi med ett besök till Barbeque på Kungsgatan. Kan verkligen rekommendera den restaurangen. Har varit där två gånger nu och jag återkommer mer än gärna. Nästa gång ska jag testa deras hamburgare för den beställdes av otroligt många. Hörde från bordet bredvid att i alla fall deras var kyckling.

Mätta och ganska trötta begav vi oss tillbaka till hotellet och vi förundrades över att uteserveringarna var fulla av folk som satt i t-shirts klockan 20.30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar