fredag 18 maj 2012

Impulsivitet på gott och ont


I förrgår kom de två sista  lastbilsleveranserna med sand och sten till gubbens "sten-runt-mur-och-hus"-projekt. Mycket arbete återstår men det är på gång. 

Vad gör då gubben? Jo, han startar ytterligare ett projekt.

När jag hör hur han gräver ute tror jag han håller på med kanten runt mur och gräsmatta. Men inte.


- Hm, hur var det? Skulle du inte avsluta ett projekt innan du börjar med ett nytt?

Gubben tittar upp på mig.

- Jo, men jag tänkte...
- Är det så smart att börja med det nu när du har ont i armen?
- Nej, men jag tänkte... Det var nog inte så smart.
- Har du saker hemma för att slutföra det idag?
- Ja, jag har allt. 
- Men varför gräva för elkabeln nu när det inte ens är planerat att gjuta i garaget i år? Det är ju inget som behöver göras nu.
- Nja, tänkte bara ....


60 centimeter ner när man inte kan föra armen till munnen. Det är rent korkat.

Nu är klockan 18.30 och gubben har åkt till kickboxingträning. Han är hemma klockan 20 och kommer då att vara helt färdig. Tror inte att gårdsplanen blir fixad ikväll. Tur vi har tillräckligt stor tomt för att få plats i alla fall.

Vi pratar dagligen om att inte påbörja nya saker innan man är klar med de man redan håller på med.

Försöker förklara att man måste se till att allt man behöver finns hemma. Att följa ett schema och framförallt räkna ut kostnad, tid och kraft och se om man kan slutföra projektet. Helst innan man börjar.

2 kommentarer:

  1. Du är ju superkvinnan som håller koll på allt åt alla med scheman o sånt! Jättebra att du hjälper till med det för det är ju inget man gör automatiskt med ADHD i blodet.... Krävs många många vändor innan det blir en vana med schemat. Och då ska det helst vara återkommande så man inte tappar bort det.
    Kram/Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det. Ett evighetsarbete. Inte som vissa tror att det bara är att visa på att så här ska vi göra och sedan fungerar det. Hela tiden svackor. Hela tiden ingen som följer. Hela tiden jaga och tjata.

      Brukar säga att allt fungerar så länge jag orkar hålla efter dem och så länge jag håller tyst.

      Radera