måndag 28 maj 2012

Kycklinggratäng


Skickebud har jag varit idag. Marcus fyller 26 år och gubben bad mig inhandla en present till honom. Jag skulle ändå till Kristianstad och klippa mig så det var enkelt att slinka inom affären. Hoppas han blir nöjd.

Kyckling serverar jag idag eftersom Maja klagat på att det var länge sedan vi hade det. Känns som en evighet sedan jag lagade mat överhuvudtaget.

Igår lagade jag ingen mat utan vi var hos Jessica och Tobbe och testade langos igen. Deras langosvagn var så snyggt graffitimålad. Tobbe hade modifierat värmen till fritösen och langosen var klart godare.

Besöker du Sweden Rock Festival så stoppa till vid deras vagn och testa Nikki Six, Joan Jett, Bob Marley eller Slash. Rekommenderas varmt.

1 kg kycklingfiléer
5 dl creme fraiche
2 dl matlagningsgrädde
3 vitlöksklyftor
3 msk kycklingfond
200 gram fetaost
2 dl soltorkade tomater
riven ost

Dela kycklingen i mindre bitar.
Lägg kycklingen i en ugnsfast form.
Blanda creme fraiche, grädde, pressade vitlöksklyftor och kycklingfond.
Smula ner fetaost.
Strimla soltorkade tomater.
Blanda ner feta och tomater.
Häll blandningen över kycklingen.



Täck med riven ost.



Gratinera  20-40 minuter i 200 grader. Jag hade gratängen inne i 40 minuter eftersom min kyckling var fryst.

Servera med ris och sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar