fredag 18 maj 2012

Ganska het kasslergratäng


Snabbt och enkelt blir det idag. Har inte fått det gjort som jag hade planerat. Fastnade istället med att hjälpa Maja med läxan i syslöjden. Hm, inte uppskattat när mamma säger annorlunda än fröken. Men eftersom jag kan ge goda argument för mitt sätt så vann jag.

Gubben tränade kickboxing för första gången på mycket länge i måndags. Han har haft ont i sin gamla kropp och det blir inte bättre. Jag är glad för att han har börjat träna för det behöver både hans kropp och psyke. Under alla år utan medicin så var hans träning hans möjlighet att få ut både aggressioner och energi. Det var dramatiskt att gå från träning 7 dagar i veckan ibland två pass om dagen till att inte träna alls. Hoppas att han inte råkar ut för fler skador nu utan hinner att komma över träningsvärkströskeln.

Han var riktigt nöjd med sig själv för trots att han inte tränat på flera år satt takterna i och han kunde göra rundsparkar och få upp benet riktigt högt.

Onsdagens träningspass (sparring) stod han över men idag ska han dit.

750 gram benfri kassler
1-2 röd paprika
5 dl vispgrädde (mjölk/grädde eller mjölk)
3 vitlöksklyftor
1 1/2 dl mango chutney
1- 1 1/2 tsk sambal oelek (ta mer om du vill ha starkare men med min klene gubbe så räcker 1 1/2 tsk)
riven ost

Ta bort nätet från kasslern.
Skär bort "skorpan".
Skär kasslern i skivor. 
Lägg skivorna omlott i en smord ugnsfast form.
Tvätta och skär bort kärnhuset ur paprikan.
Tärna paprikan.
Lägg paprikan över kasslern.
Blanda grädde, pressad vitlök, mango chutney och sambal oelek.
Om du använder mjölk istället eller bara vill ha tjockare sås så koka gärna såsen med redning på spisen och häll den sedan över kasslern. Korta då tiden i ugnen tills osten smält.
Häll över kasslern.


Toppa med riven ost.


Gratinera mitt i ugnen i 220 grader i ca 15 minuter.


Servera med kokt potatis och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar