torsdag 10 maj 2012

Vegetarisk ugnspannkaka


PST! Säg inget högt till familjen att de äter vegetariskt idag. De kanske inte tänker på det.

Ugnspannkaka är en rätt som man kan variera i det oändliga. Rätten är lite som pyttipanna du kan tillsätta lite av varje. Eller det du har rester av i kylskåpet.

Varför inte lite choritzo som fått steka med löken och avge sin paprikasmak. Några falukorvsbitar som strimlats, resterna från steken eller vid jul sista resterna av julskinkan. Köp en färdiggrillad kyckling och tillsätt köttet.

Som vegetariskt alternativ kan jag ge förslag om finstrimlade rotfrukter. 

En rätt som alltså kan varieras i det oändliga. Men idag med min värk efter gårdagens stillasittande på kurs blir det enkelt och alltså vegetariskt.

4 1/2 dl vetemjöl
knappt 1 tsk salt
9 dl mjölk
4 ägg
1 purjolök
300 gram fetaost
2 dl soltorkade tomater

Blanda mjöl och salt.
Vispa ner mjölk, lite i taget. 
Tillsätt äggen och vispa smeten slät.
Låt pannkakssmeten stå och svälla lite.
Smörj en ugnsfast form med smör eller olja. 
Tärna fetaosten.
Strimla purjolöken.
Strimla soltorkade tomater.
Tillsätt allt i ugnsformen.


Häll över pannkakssmeten.


Grädda i cirka 20 minuter i 220 grader eller tills ugnspannkakan fått fin färg.



Servera med sallad. Givetvis med fetaost i.

6 kommentarer:

  1. Oj, det här va en kladdig historia även efter mer än dubbla tiden i ugnen! Ska det va så? Föll mig inte i smaken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då. Nej, som du ser på min bild är den fast och inte kladdig. Har kollat mina mått och de är de jag brukar använda. Har du mätt rätt? Kollade i en äldre kokbok och där var måtten till 4 portioner ugnspannkaka 3 ägg, 2 dl vetemjöl, 6 dl mjölk, 1/2-1 tsk salt, 1-2 msk smör.

      Klart tid i ugnen kan ju variera från ugn till ugn men dubbla tiden hade min pannkaka varit bränd.

      Fy, vad trist. Gör mig ledsen att din middag blev förstörd.

      Radera
  2. Jag tror jag borde haft en lite större långpanna, får se om jag gör ett nytt försök :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan kanske vara orsaken.

      Min panna är ungefär lika stor som plåtarna i ugnen. Den har bara högre kant och därför jag oftast använder den.

      Berätta gärna om du testar igen och hur det gick.

      Funderar på om jag ska följa detta receptet snart och kolla. Det kanske inte stämmer. Fel kan vi alla göra.

      Tack för dina kommentarer.

      Radera
  3. Jag har gjort den här rätten flera gånger efter ditt recept, och den har blivit lika god och uppskattad av familjen varje gång. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt. Tack för din respons. Det värmer.

      Radera