lördag 19 maj 2012

Rak kommunikation

När man har att göra med personer med NPF- diagnoser är det viktigt med rak kommunikation. Att man säger det man menar och inte lindar in i massa konstiga fraser eller antydningar.
Detta är något som betonas om och om igen.

Därför blir jag lite besviken när jag i ett veckobrev från skolan läser följande:

"Engelskaläxan blir till torsdag och detta beror på att vi ska åka hem till mig (Lisa) och plantera varsin gran i skogen. Vi ska dessutom se vad vi kan hitta för småkryp."

Så långt solklart men:

"Det kan vara mysigt med lite fika i naturen. :D"

Okej, javisst kan det vara kul med lite fika i naturen.

"Vi åker strax efter 8.00 och är tillbaka till lunch."


Är man en person som inte klarar av antydningar och har svårt att utläsa vad folk menar och dessutom har barn i denna klassen så kan jag lova att den stackars ungen inte har någon fika med sig. Det står inte att man ska ha fika med sig. Inte ens i "Kom ihåg-listan" till vänster i veckobrevet står det Fika utan enbart Plantera gran.

Inte konstigt att det blir fel.

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Alla behöver vi arbeta på att bli rakare i kommunikationen. Fått rådet att tänka fyrkantigt.

      När mina barn hör detta uttrycket säger de:

      - Är de sarkastiska nu?

      Då förstår de att orden säger en sak men betyder en annan. För vem har sett fyrkantiga människor?

      Radera