måndag 7 maj 2012

Val, gymnasium, val, framtid


Maja drämde Framtidsvalet Skåne Län 2011 i bordet i morse. Så rykande färsk men ändå inaktuell. Bland annat ett företag som profilerar sig finns inte längre. Inte i det formatet som presenterades där i alla fall.

Äntligen har hon fått det hon frågat efter i ett år. Hur svårt hade det varit att ge henne ett gammalt ex som hon kunde bläddra i? Hon vill ju bara ha tid på sig. Tid att fundera, tid att välja, tid att planera.

Jag tror faktiskt inte att de i skolan riktigt har förstått vilka stora problem Maja har med sådana saker. Val.

"Hon är ju så duktig. Hon fixar allt. Hon är ju så duktig".

 Men det de inte vet att inuti henne bubblar det av osäkerhet om hon gör rätt val. Tänk om.... Tänk om....

Problemet med att få katalogen är att hon känner ännu mer stress och oro. Hon som alltid haft sin framtid klar för sig är nu så otroligt osäker.

Hon har vid flera tillfällen frågat oss vad vi tror att hon skulle kunna jobba med i framtiden. Vilken utbildning hon ska välja. Fy, vad svårt. Ska jag bestämma mitt barns framtid? Självklart vill jag guida in henne på ett område som jag tror skulle passa henne utmärkt men då är det ju mitt val. Vem säger att det verkligen passar henne?

Maja har alltid sagt att hon vill bli hästtandläkare, hovslagare, tandläkare, fotograf eller journalist. Men idag börjar hon nästan gråta när vi tar upp ämnet.

När jag öppnar Framtidsvalet finns där ett intressetest.


- Här kan du ju testa dig och få lite tips om vad som skulle passa dig, säger jag.
- Problemet är att jag sätter 3, 4 eller 5 på allt, suckar Maja. Jag tycker allt verkar kul.

Hon har nu fram till vintern på sig att fundera över vad hon preliminärt ska söka.

Åh, om syo ändå hade gett henne katalogeländet förra året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar