fredag 18 maj 2012

Fibromyalgiförbundet

Reumatikerförbundet gick jag med i så fort jag fick min diagnos.

Stamningsförbundet var en självklarhet när Max problem uppenbarades.

Attention gick vi med i innan Max hade fått sin adhd-diagnos ställd.

När Emmett, barnbarn nummer två, föddes med diagnosen artrogrypos var det självklart att gå med i AMC föreningen.

Men av någon anledning har jag inte tänkt på Fibromyalgiförbundet. Så när jag på en kurs träffade företrädare från den lokala föreningen så ville jag automatiskt bli medlem där också.

Vad gör det för skillnad om man är medlem i en förening? Jag tycker det är skönt att tillhöra en gemenskap som förstår. Där man inte alltid behöver förklara varför det blir som det blir för de andra vet verkligen hur det är.

Man kan få stöd och hjälp för att verkligen få det som man behöver och har rätt till.

En förening kan inte göra underverk men den kan finnas där för dig som ett stöd.

Idag kom mitt första brev från Fibromyalgiförbundet. Det finns en lokalförening bara 4 mil härifrån. Blev nyfiken på deras aktiviteter och jag tror jag ska försöka delta på någon träff.

Tidningen FibromalgiNytt gav mig flera idéer och det där med yoga/avslappning samt varma bad tror jag är något jag ska försöka föra in i min vardag.

Finns mer att läsa och jag ska försöka hitta tid idag annars blir det en stund innan jag ska försöka somna i natt.

2 kommentarer:

  1. Lycka till med avslappningen/yogan. Det finns en dvd som heter yoga for absolute beginners som jag kan rekommendera till den som aldrig provat förr. Finns på en del bibliotek och har även sett den finns på cdon.com.... Den är på alla möjliga språk däribland svenska och engelska. Jag tycker timingen och förklaringarna är bättre i det engelska ljudspåret men annars kan man ju ta på svenska om man har svårt förstå det på engelska. Om du vill ha tips på avslappningsskivor så har jag en del där också. Mejla mig i så fall. Listan är lång...
    Kram/Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen. Ska kolla vad som finns i utbudet här. Kanske föreningen har någon form.

      Fått tipset Qigong medicinsk.

      Maila gärna mig dina tips.

      Radera