tisdag 29 maj 2012

Diktafon

Igår kom Magda hem med en diktafon. Stolt som en tupp var hon.

Vi testade givetvis den och flera gånger under kvällen använde hon den och spelade in både samtal och när hon övade på gitarren.

Maja var lite paff. Den som de har i skolan är med kassettband som rymmer nästan ingenting.

Magda visade att hennes kunde man plugga in i datorn och föra över filerna dit.

Detta hjälpmedlet från skolan blev jag lite paff över.

Jag nämnde det i förbigående när jag och Magdas fröken pratade härom veckan. Vi pratade om det här att skriva berättelser och att fröken sett hur Magda hämmades av att inte få ur sig allt som finns inuti henne. Då nämnde jag i förbigående att Magda ofta satt och spelade in långa historier på datorn via webbcam. Att Maja hade en diktafon i skolan och att det kanske hade varit till hjälp för Magda att få ur sig sina berättelser.


Detta var verkligen positivt. Skolan försöker verkligen att hjälpa Magda på alla sätt.


Kan se flera fördelar med diktafonen. Vi kan visa genom att spela in att Magda kan olika saker när jag förhör henne hemma. Lärdomar som sedan fastnar när de ska ner på papper.

Saker som hon måste komma ihåg kan vara bra att läsa in. Ett papper är svårt att komma ihåg och svårt att tyda.

Hon är inte dum ungen. Det är bara så svårt att få ut allt.

På de andra hållen går det fortfarande lika trögt.

Bup väntar vi fortfarande på. Men det visste jag ju att det kunde dröja. Kanske, förhoppningsvis, efter sommaren.

Väntar fortfarande på att logopeden ska ringa tillbaka. Får väl vänta någon dag till och sedan ringa igen. Tiden springer iväg så fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar