onsdag 2 maj 2012

Värmen är på besök

Det bokstavligt talat exploderar i naturen just nu. Dagarna med värme som varit har fått blommor och träd att spricka ut ordentligt.
Men det sägs att det kommer lite kallt igen. Att det inte än är dags att stoppa undan vinterkläderna. Men idag skiner solen och det är skönt.

Tänkte bjuda er på lite vackra blommor från min trädgård.










Maskrosor är ett gissel i trädgården. Men har du egentligen tittat efter hur vacker maskrosen är? 

Lite onödigt vetande måste jag komma med. Ungarna brukar kalla mig Mammapedia. Det finns så mycket fakta i min hjärna. Tyvärr så hittar jag inte längre allt som är instoppat där. Överfullt kan det inte vara eftersom vi människor bara använder en pytteliten del av kapaciteten i hjärnan. Kanske behöver det städas och sorteras lite.

I Danmark kallas maskrosen för mælkebøtte dvs mjölkkanna. I Finland voikukka "smörblomma".


De späda bladen är ätbara och kan användas färska i sallader. De innehåller en väldigt hög halt av C-vitamin.
Förr rostades maskrosroten för att användas som ersättning till kaffe.
Av blommorna kan man göra vin.


Maskros betraktas som en av de 14 viktigaste vildväxterna i en överlevnadssituation. Alltså en väldigt viktig blomma egentligen.

2 kommentarer:

  1. Har oxå lite maskrosfakta.. På franska heter det pissenlit (kiss i sängen) på grund av dess urindrivande verkan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, den var bra. Tänk vad det finns mycket intressant att lära sig.

      Radera