måndag 7 maj 2012

Köttbullar


Idag känner jag mig i alla fall lite bättre. Igår var det riktigt illa och jag lovar att kallsuparna var många. Näsan var knappt över vattenytan. Men jag tog mig till jobbet i alla fall. Klart jag stod där och undrade flera gånger vad jag ända in i pipsvängen gjorde där. Men le och verka glad så är allt okej. Som tur är blir jag inte tilltalad så mycket på jobbet. Står mest i ensamhet i min lilla hörna och sköter mig själv. I sådana lägen som igår när jag mår dåligt känns det väldigt skönt men för det mesta känner jag mig bara utanför.

Blir en väldigt stressig period framöver. Ledig idag, jobbar tisdag, onsdag förläsning, torsdag jobb, fredag-söndag Stockholm för redovisning av tjejprojektet.

Jag och Diana åker upp redan fredagmorgon för att jag ska klara av det. Det tar något otroligt på kroppen att åka tåg och jag vill vara klar i skallen under lördagens och söndagens aktiviteter. Hoppas det blir lite vila. Vet ju att det väntar mig ett kaos när jag kommer hem. Har ännu inte tagit mig igenom all tvätt som samlades på hög när jag var i Uppsala. Det fylls ju liksom på hela tiden.


Maten idag kvalar nog in under kategorin "Normal mat".

1 kg köttfärs
2 ägg
2 kokt kall potatis eller 1 dl ströbröd
2 dl grädde eller mjölk
5 vitlöksklyftor
1 stor gul lök
1 msk fond
1 tsk salt
2 krm peppar
2 paket bacon

Hacka löken (gul och vit) och stek mjukt.
Blanda ströbröd, grädde och fond i en bunke och låt svälla.
Skär bacon i mindre bitar.
Blanda samman köttfärs, bacon, lök, ägg och kryddor.
Blanda ihop allting.
Låt stå en stund och rulla sedan köttbullar. Går lättare om man är lite fuktig om händerna.
Stek på spisen eller i ugnen på en plåt 175-200 grader i 45 min.

Servera med kokt potatis, sås och sparris.

2 kommentarer:

  1. FEM vitlöksklyftor?? Min make hade dött! Jag kan på sin höjd smyga in en enda klyfta och då blir det ändå lite protester...
    Lyckans dig som får använda denna goa krydda så mkt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gubben tyckte det var för lite. Det smakade bara lite vitlök. Bacon smakade desto mer. :D

      Radera