onsdag 30 maj 2012

Högrevsgryta med bacon och svamp


Lite mindre värme ute idag så jag passar på att koka en högrevsgryta. Det sköter sig själv på spisen och jag kan försöka ta tag i allt annat. Men jag är inte så motiverad. Min vänstra axel har börjat att spöka och jag känner mig allmänt irriterad.
Jag kämpar med att skala potatisen. Visst man skalar med höger om man som jag är högerhänt men jag håller i den förbenade potatisen med vänstran. Gör ont ända ner i fingrarna. Längtar tills nypotatisen kommer så jag slipper skala.

1 kg högrev
1 paket bacon
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 purjolök
1/2 - 1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 1/2 msk tomatpuré
4 dl grädde eller/och mjölk
1 1/2 msk kalvfond
1 1/2 tsk torkad timjan
300 gram champinjoner

Skär köttet mindre bitar.
Skär baconet i mindre bitar.
Bryn köttet tillsammans med bacon. 
Helt i omgångar och lägg över i en gryta. Allt på en gång blir för mycket. Köttet ska brynas. Har du förmycket i pannan blir köttet istället kokt.
Hacka gul lök och vitlök. 
Strimla purjolök.
Skiva svampen grovt.
Fräs svampen och låt sedan löken fräsa med tills den mjuknar. 
Lägg över svamp- och lökröran i grytan.
Rör ner tomatpuré, grädde och fond. 
Krydda med salt, peppar, timjan och lagerblad.
Låt grytan småputtra under lock på låg värme i cirka 1 1/2 timmar eller tills köttet är mört.

Servera med kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar