lördag 19 maj 2012

Centerpannacotta


Lördag och jag lyxar till det med en god efterrätt.

6 dl grädde
200 gram center
3 1/2 gelatinblad

Lägg gelatin bladen i blöt i kallt vatten.
Dela chokladen i mindre bitar.
Koka upp grädden.
Ta bort från värmen och lägg i chokladen.
Låt chokladen smälta under omrörning. Behövs det så sätt på värmen igen.
Krama ur vattnet ur gelatin bladen.
Tillsätt dem i gräddchokladen och värm så gelatinbladen smälter.
Häll upp i portionsglas/formar.
Ställ i kylskåpet för att svalna. Frysen går också bra om du har bråttom. Men ställ in pannacottan i kylskåpet när den har stelnat. Ska inte vara frusen när du serverar.


Servera med färska bär. Jag valde hallon och blåbär eftersom det var det min affär hade att erbjuda till vettigt pris idag. Två bitar från Centerrullen får också vara med.

3 kommentarer:

  1. Tack Låter underbart !!! Detta får bli flyttningsefterätten när familjen kommer! Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade inget socker i alls för jag tyckte det räckte med det som är i Centern. Ingen som ansåg att det behövde vara sötare. Fick tummen upp av alla inklusive Max kompis Mikke. :D

      Ska alla flytta till Sverige igen eller Makis stannar kvar i Grekland? Kram

      Radera
  2. Tur jag är så energilös (lat..?) annars hade du lockat mig i fördärv...

    SvaraRadera